Een avondje grillen in een hip restaurant, slapen in viersterrenhotel en een testtoestel mee naar huis ter waarde van 699 euro. De Chinese smartphonemaker Huawei pakt uit bij de lancering van zijn nieuwste vlaggenschip, de Mate 9, in de Zuid-Duitse stad München.
Logisch, nu concurrent Samsung een flater heeft geslagen met de brandgevaarlijke Galaxy Note 7. Dit is het uitgelezen moment voor de derde smartphonefabrikant ter wereld om zich in de kijker te zetten. Huawei-topman Richard Yu spreekt op 3 november een zaal toe met meer dan duizend journalisten van over de hele wereld.
Dat bedrijven journalisten invliegen om een presentatie bij te wonen is – even los van de ethische bezwaren – heel gebruikelijk. Ze willen dat media verslag doen van hun nieuwe dienst of product, en dan regelen ze meteen een hotelovernachting of etentje. Voor media is zo’n persreis een kans om als een van de eerste een nieuwe gadget te proberen. Exclusiviteit is in de journalistiek nog steeds een groot goed.
Opvallend is dat Huawei vijftien Nederlandse journalisten, redacteuren en bloggers uitnodigt om mee te gaan naar München, veel meer dan gebruikelijk voor de lancering van een telefoon. Daarnaast gaan een handvol klantrelaties van online belwinkels mee, ook iets dat lang niet altijd gebeurt.
Het heeft er alle schijn van dat Huawei toe wil slaan, nu Samsung kwetsbaar is.
De persreis is een flitsbezoek: iets meer dan 24 uur zijn we in München. Van de stad zelf hebben we weinig gezien. Het is racen van het vliegveld naar het restaurant, naar het hotel en de volgende dag naar de presentatie.
Een verslag in 48 foto's, een gifje en een snelle berekening die laat zien waarom het niet zo gek is dat Huawei de portemonnee trekt.